Vidsel.nu och lite annat...


Fredag och söndag eftermiddag då jag åker till och från husvagnen passar jag på att handla i Vidsel.

Byn ser nästan likadan ut som när jag gick högstadiet här i början på åttiotalet. Visserligen ser det tidigare så vackra och stadsbetonade torget mer ut som en efterkrigs bild från Bosnien. Det ser igenvuxet ut, och nu i vintertider verkar det inte vara skottat. Lägenheterna är tomma och strömmen är avstängd i de gamla husen från sextiotalet när "Robotbyn" växte som mest. 

Åren i låg och mellanstadiet i "min" lilla by Vistträsk, bestog egentligen endast av längtan att börja Högstadiet i detta Vidsel...
Då fanns här en skoaffär, klädaffär, Konsum och Ica samt en kiosk med massor av godis. Inte att förglömma, alla killar som de stora tjejerna sa, skulle finnas här...

Att äntligen bli tonåring, börja i högstadiet och stiga på bussen varje morgon och åka bort från vår lilla by verkade underbart.  Att börja högstadiet i en stor skola innebar också att man hade gymnastik i en stor gymnastiksal, äntligen fick börja med hemkunskap och konstundervisning samt att varje lektionstyp hade "sin lärare".  

Till slut var de tre åren över. Pust och stön. Man var ju ingen stjärna precis. Jag lyckades precis hålla mig över ytan. Mitt huvud är inte ämnat för att kunna en massa saker utantill som ska skrivas ned. Det blev ju tydligt. Betygsmässigt  så stannade jag på ett medel av ca 3,2 där fem var högsta betyg.  

Jag kom in på mitt förstahansval. Idag förstår jag varför...
Linjen var helt ny och ännu inte upptäckt av övriga elever med höga medeltal.

Glömmer aldrig dagen när tåget stannade på Vännäs järnvägsknut. Där var det byte till ett mindre tåg som åkte ut till kusten där Umeå var destinationsort. Ja, gud så många tåg. Det var spännande...

Väl framme i Umeå skulle jag gå 400 meter till vänster om stationen. Passera ett övergångställe och komma till att stort gult hyreshus och plinga på klockan.

På detta elevhem bodde jag i två och trivdes utmärkt. Det var en boendeform som verkligen passade mig. Bara elever i min egen ålder! Massor med nya kompisar!! Hyreshuset var delat i två delar med varsin port. En för killar och en för tjejer med gemensamt tv rum och matsal. 

På dagarna gick jag på Östra gymnasiets livsmedelstekniska linje, inriktning chark. 
Resten av tiden gick vi på stan eller var hos varandra på elevhemmet. Onsdagar hade vi lilla lördag och firade att veckan snart var slut. 

Jag praktiserade på Scan där jag senare fick sommarjobb som förlängdes till "fast". Vill minnas att jag fick ut ca 3600 kr i månaden. 
Året därpå var jag less storstan och åkte norrut igen. Ett halvår senare mötte jag Mannen på Forumtrappen som skjutsade hem mig.
 
Och här sitter jag idag. Varför skriver jag om detta???
Jag skulle ju berätta om Vidsel...
Men ni kan kolla på Vidsel.nu där står alla fakta, viktigt och oviktigt.
 


 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0