Vårtecken



Bilden är tagen ca 16,30 på eftermiddagen.

Fastlagsriset, riset med gamla anor, har vi hämtat in till våra hem sedan 1600-talet.
Orsaken till att man gick ut i snåren och hämtade detta ris för så länge sedan är att husfadern piskade familjen...
Vilken sed... att någon hade rätt att göra så bara pga av en högtid?

Två hundra år senare hade man mognat och man tog därför in riset, något "avklippt" och satte det i ett kärl med vatten. Efter några dagar hade knopparna lurats till att tro att det var sommar, och de slog ut i vacker blom.

Seden att pynta riset blev vanligare här i landet mellan krigen. Kanske ville man göra det lite trevligare inomhus med enkla medel?  Urblåsta ägg, pappersblommor och kycklingar av bomull var vanligt.

Numera kan vi köpa allt klart. Floristen i Älvsbyn säljer tex färdig pyntat påskris för avhämtning.

Jag har inte påskpyntat mitt hem sedan barnen var små. De kom ju hem med lite av varje från dagis och skola. Det är det finaste påskpyntet att sätta på matbordet!

Men nu känner jag att det var dags att återuppta en gammal tradition. Kände mig lite skakig när fjädrarna skulle handlas in... Är jag en djurplågare? Hur har de här kycklingarna levt?
För något år sedan var det ju det här med fjädrar från fjäderfä i hetluften. I hemlighet hade man filmat hur fåglarna plockats på fjädrar i en inte alltför varsam behandling. 

Intalar mig att påsarna med vackert färgade fjädrar kommer från lyckliga kycklingar som tappat dem naturligt...

Nåja, jag har säkert gjort värre saker i mitt liv än detta.



Hämtade den lilla björken från diket här bakom. Mycket soft och djup snö gjorde denna enkla hämtning lite avancerad. När jag kommit tillbaka var jag blöt i svett av allt pulsande! Va kul!
Naturligtvis hade jag glömt sågen och tvingats använda yxan. Björken var envis och seg och ville inte avrättas.
En riktig skogshuggare hade med ett enkelt knyck tryckt ned stammen mot snön och med ett riktigt hugg slagit av den. Jag räknade inte, men gissar att jag "högg" minst femtio slag innan den gick av.

Fjädrarna jag köpt kommer från Kina och är produscerede för www.hedlundagruppen.se

Kommentarer
Postat av: susanne lundberg

å va mysigt ni verkar ha !

2012-03-18 @ 12:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0