Välkommen till Älvsby Vårdcentral



Sedan två år tillbaka kan vi göra vårat vårdval på vilken VC man önskar inom länet man är bosatt i.  Våran kommun har 8300 innevånare. Statistiken visar att 500 aktiva besökare har gjort sitt vårdval och lämnat ortens inrättning. Flera nya VC har startats upp i kommunerna runt omkring oss. Som vårdtagare kan det ju kännas bra att man får välja fritt. Att få läkarvård i nya lokaler med modern utrustning, tas emot av nyanställd och aktiv personal. Läkare som förhoppningsvis själva blir ansiktet utåt... 
Orsakerna till kommunens enda VC förlorat så många "kunder" har jag inte svaret på. Ryktet säger att det är gammalt och slitet, sur personal och nya läkare hela tiden...

Ja, så här blir det i i-länder när vi har det för bra i övrigt. 
Vi blir aldrig nöjda och vill ha bara ha mer. 
Och så är det ju alltid grönare där borta på andra sidan.

Man får inte glömma bort vilka "kunder" denna instans har.
Gamla, svaga och sjuka.
Det är ju inte enkelt att göra den kund gruppen nöjda och glada.    




Jag har bokat tid för en hälsokontroll på vårdcentralen i Älvsbyn nu i veckan. Talat med en läkare, lämnat några blodprov och tagit EKG och blodtryck.
Prislappen för allt detta och lite till, blev 170 kronor. Tänk så bra vi har det!
Bara att gå in på VC, känna sjukhuslukten och titta på alla andra mer eller mindre sjuka gör att jag kände riktigt pigg och kry när jag gick ut.
Hurra! Va kul att starta bilen och ratta ut från parkeringen.

En eloge ger jag till alla som vill jobba inom vård och omsorg, alla områden. De gör ett mycket gott arbete för en ringa lön.

Kommentarer
Postat av: Stina

Du är en tacksam själ :)

2012-03-29 @ 21:55:29
URL: http://stinasfamilj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0