Folktandvården



Sista tiden har munnen signalerat alarm om missförhållanden på arbetsplatsen.
Ilningar likt elchocker har gett sig tillkänna vid intag av mat och dryck.

Ja, det var bara att vika sig och ringa till Folktandvården för kontroll och eventuell åtgärd.

Man vill ju inte gå dit i onödan precis...
Fyllde plånboken med sedlar och satte mig i väntrummet och läste några Råd o Rön.

Svenskar har god tanvårdshälsa. Regeringen startade en utredning angående detta 1924 och 14 år senare (1938) hade man funderat klart och startade då upp just Folktandvården med fokus på barn och ungdom.

Nästan alla barn besöker FTV. Sen, när vi själva väljer vår tandklinik stannar endast 40 % kvar inom koncernen.

Vill minnas att i grundskolan hemma i byn kom en buss och hämtade hela klassen och alla var till tandläkaren på samma dag. Det blev många timmar i väntrummet det, och ingen klagade, man fick ju läsa Kalle Anka!!
Då behövde ingen förälder ta ledigt från något jobb och skjutsa barnet. Ja, det var tider det.

Idag klagar vi ju på kostnaden. Det är ju så dyrt! Men, men, men även denna instans är subventionerad av staten.
se www.tlv/tanvard/ 

Jag överlevde besöket och gick därifrån på skakiga ben. Ska försöka följa hennes råd angående orsaken till mina problem. Jag borstar för hårt och måste arbeta lite snällare med tanborsten. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0