Det som göms i snö...


Viktor drog hem husvagnen åt oss lördag fm. Inne i förgården var det kallare än ute. Burr.
En något nedstämd och slokande krukväxt, som jag glömt kvar sedan förra besöket, stog kvar på bordet. Men, en liten skvätt avdankat vatten från dunken fick den att resa sig. Har jag inte "gröna fingrar" så säg!
Svärmor upplyste mig senare vid hemkomst att just den växten är i princip odödlig, tål kyla och kan överleva under mycket svåra förhållanden.


Lördagkväll var det grillmiddag i Uddträsk.
Här sitter tre toppensnäckor på den timrade "brunnen", mamma, Eriks svärmor Kerstin och jag. I brunnen är vattenpumpen stationerad. Den innefattar även kylförvaring av öl och andra drycker.


Vattnet såg så badvänligt ut, men badkruka som jag är, vis av erfarenhet efter många års badande, så vet man ju att det är nära noll...
Själva stugan är ursprungligen ett "sommar-fuse" som stått någonstans vid Avaträsket. I mitten på 60-talet transporterades den hit o timrades upp igen. Det har berättats att första sommaren inte var så rolig.
Hålet där dyngan, efter djuren, kastats ut var intakt, vilket bidrog till den odör som uppstog under lång tid. 


Hemma på gården har häcken blivit mig övermäktig. På sina ställen är den över två meter bred.
I fortsättningen måste jag be om hjälp. Inte roligt alls...
Anton klippte buskarna med häcksaxen stående på en kärra. 
Än en gång känns det bra att barnen ställer upp.


Äntligen är det så varmt att man kan äta ute. Äntligen!
Grillmästaren står vid sidan av bron. Maten blev jätte god!


Henke harvade trädet bakom huset med sin fina traktor.
Arealen är för liten för att bonden, som arrenderar övriga träden, ska bruka den.


Glada Wilma med pappa Anton.

Skönt att vi går mot varmare tider...
Har plockat skräp på tomten och krattat bort grus från gräsmattan, gångna helgen.
Bort med vinter grejor som kablar, snöförare, skoterkälkar och annat bråte. Hur kan det bli så mycket som tinar fram?
Tröstar mig med att det är likadant för det flesta. Om man nu inte är en riktig perfektionist altså. 
Ser fram emot att starta gräsklipparen om några veckor.
















 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0