Vän med symaskinen



Idag utklädningsplagg...
Köpte denna klänning på HM, typ allt i ett, när vi skulle på kusinens bröllop 1987.

Syslöjden i skolan var det roligaste ämnet. Tyvärr tyckte inte alla som jag, så ibland var det mycket stökigt på lektionerna (stackars läraren...). 
Numera syr jag med en låg-pris Hugin-maskin från Coop (?!). Syr man en längre raksöm och vill hålla ner pedalen för lite högre fart , så studsar den likt ett borragregat från Laver. 
Det är bara gilla läget, jag har ju själv införskaffat den. Kanske var jag lite krasslig och gick in i fel affär...
Den gamla Singer`n fick jag i present av Staffan då vi nyss hade träffats. Tygaffärn "uppe i backen" hade begagnade skolsymaskiner för ca 1500 spänn styck. Maskinen hade bara två val, typ, raksöm o sicksack i olika bredder.  Den vägde över tio kilo, men jag bar hem till lägenheten på stigarna, jag var sååå lycklig!
Tillsammans fick vi över tjugo roliga år ihop. Tyvärr kom vi inte riktigt överens de sista åren. Undertråden ville inte hänga med och till slut sa jag adjö.

Här håller jag på att forma ett nytt överdrag till chefens stol i nya hytten.

Första sittningen fick Wilma.

Kommentarer
Postat av: susanne lundberg

men gu så söt,verkligen LIK sin MORMOR =)

2011-04-04 @ 20:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0