Tankar från min bil



"Detta är min tredje vintersäsong som fungerande bil till madame Johansson. Jag har varit henne trogen i över tio tusen mil och inte strejkat en enda gång. Visst är min motor lite törstig, men istället är jag allert när hon trycker ned gaspedalen.  Jag vet att hon är nöjd.
-Åh, äntligen går vi mot ljusare tider... Att vara bil och stå större delen av dygnet i garaget hos Nybyn 62 är inte så spännande.  Under veckan öppnar hon garageporten i tidig morgonstund. Under natten har golv-värmen tinat av hela mig, till och med däcken är torra. Sköönt! Färden är dock inte så lång. Det blir bara 14 km så tar det stopp mot cafe-väggen på All Mecan. Har jag tur så kopplas sladden in till motorvärmaren, tur för mig, så blir jag lite mjukare i gängorna till nästa start. Ett enda misstag denna vinter från henns sida är att hon nyligen (vid start) glömde att ta bort sladden ur bilen. Resultatet blev att hela kontakten hänger likt en snabel ned mot marken, samt att grillen fick en spricka...
Denna natt har jag stått ute i den milda kölden i Kåbdalis. Tänkte att här får man stå och häcka till på söndag. Men, där under den värmande morgonsolens värmande strålar kommer hon ut för att varmköra mig!
Äntligen på väg! "Jokkmokks-vägen" är för inte så länge sen omlagd, dessutom är den välplogad så det var bara att "rulla på". Skylten Älvsby kommun välkomnade oss efter några mil.  Körde förbi vackra Storforsen i farten 70 km/tim, åh så vackert! 
Det är roligt att passera nya rondellen på Norrabyn, vilka kurvor!  Hon rattade mig mot Piteå. Vart var vi på väg? Kilomtrar blev till mil. Och se där, vid Sikfors kraftstation sänktes farten, blinkers spaken signalerade höger och vi svängde av från den stora vägen.
Det här var första gången mina däck rullat över en krafstation på en enkelriktat smal bro! Nice! Vilken utsikt!
"En slingrande ko-stig" följde därefter mellan gårdar och infarter i starka uppförsbackar. Ett ögonblick senare var vi uppe på den snöbelagda asfalt-vägen igen. En vägskylt visade Sikfors! Körde i sakta mak genom paradgatan genom byn.  Vid skolan parkerade hon mig intill en Volvo Rallybuss."


Det känns skönt att inte ha allting så välplanerat. Tanken var att helgen skulle tillbringas i husvagnen i Kåbban. I morse efter en flera timmar lång frukost beslöt jag mig för att åka därifrån. Stavik rally team lockade med lunch i rallybussen. So what!
Jag är ju anpassningsbar och flexibel. Och ja, maten var god.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0