Hemmåt med grejorna

Söndag förmiddag packade plockade vi ner och tog hem stolar och bord. Det blev så fullt i bilen att vi lämnade kvar tältet. Som vi ska hämta någon annan dag.

Idag onsdageftermiddag har jag varit till ett bokat besök Hårstudion i Piteå. I samband med detta körde jag förbi husvagnen eftersom grannar har larmat att vi lämnat fönster öppna i husvagnen. (det har ju varit regniga dagar...) Det såg bra ut vid ankomst eftersom en händig person tryckt igen fönstret med macgivertape.

Veckan har varit hektisk på kontoret, med långa arbetsdagar. Besökte på måndagkvällen Brage och Ulla inför vår kommande resa till ett sydligare land. Tisdag, syjunta hos Annakarin i Korsträsk och ikväll, onsdag modevisning och mingel uppe på gamla sportaffärn. Susanne följde med hem till Nybyn på te.

Tyvärr känner jag att en eventuell förkylning är i antågande... Äter Rinexin som är avsvällande. Tiden får utvisa om den hjälper.

Mitt kontor

Mycket jobb med tillbehör under veckan som varit...
Nästan alla från semestern har kommit tillbaka...

Visar en bild på min arbetsplats...

Äntligen surströmming!

Surströmming med grannarna. Oj, så gott!

Knappt en timme hann vi sitta och njuta ute i det fria innan himlens portar öppnade sig... Middan avslutades i vårat tält...

Br Öhmans har firma fest på Havsbadet i helgen. Det innebar många besökande inne hos oss, med flera. Kul med lite nytt folk. Besökte Trapper där det var ett riktigt bra band som spelade. Shakade i flera timmar.

Ingen Rök Utan Eld...

Två arbetsledare krävs för att få två arbetare att tända en eld i en fiske-rök! Men till slut tände det till och blev till glöd.
Grannen Bertil bjöd på rökt fisk på tunnbröd. Jätte gott!

Viktor hälsar på hos oss i helgen. Värmen verkar ha kommit. Många badande nere vid havet. Mätaren visade över 20 plus....
Storheden besöktes av oss under söndagen. Här äter vi buffe uppe på Coops (!) restaurang.

Kaffe och glass på Biltema.

Skönt att komma förbi kassorna och gå ut. Men en blinkande bil lockade Wilma som fick prova att vara chaufför.

Ute kväll hemma under måndagen. Ja, faktiskt sommarens första hemma vid huset. Här doppar Felix och Wilma fötterna.

Efter att vi ätit tacos på måndagskvällen klippte jag Anton ute på gräsmattan. Skönt att slippa ta fram damsugaren.

Nolia 50 år

Årets Noliamässa är anordnat här i Piteå. För oss som campar innebärer det att säsongen är en vecka "längre" pga av det stora antalet mässdeltagre/besökare som  bor här. (industri sem är ju över)
Här står vi och tittar på ett rally tält som Staffan är intresserad av.

Utbudet "trädgård" verkar vara oändligt... Har läst någonstans att vi svenskar är en av de bästa på vår jord att köpa trädgårdsmöbler med tillbehör. Det här bordet i rostfritt/teak har ett nedsatt mässpris på 15 000 sek.

Jag kallar den här prylen "rockring" för så hette den då jag var barn. Modellen jag köpte heter S-Passion och säljs av en Pite tjej som importerar den. Det här är ett steg för mig att komma igång med någon form av rörelse och aktivitet. Vi får se hur det går.... Insidan på ringen innefattar "ploppar" som trycks in mot kroppen vid rörelse. Aj, oj, oj vad det KÄNNS.  Ringen väger två kilo och säljs nedmonterad i åtta delar i kartong.

Den här fantastiska skurhinken med centrifug moppen ska underlätta mitt liv där hemma som städare. Med den här konstruktionen på skaft/mopp/sil så pressar man bara skaftet rakt ned så så pressas vattnet ut med att snurr.  (anti-splash design). www.rpdemo.se

Mest tid tillringade vi dock vid husvagns försäljningen. Intressant att se på nyheter och förbättringar på minimala ytor. Utbudet varkar vara obegränsat. Helt fantastiskt.
Priset på den största husvagnen innebär samma kostnad som att köpa två villor hemma i byn.

Sen blev det bråttom hem igen för att gå på After Beachen. (näst sista dagen).

Det är mycket att titta på när man sitter ute på After Beachen. Att sitta och titta ut över havet är riktigt lugnande... Den här stora båten lotsade ut från Haraholmen och ut till havs. Sakta, sakta glider den fram. Vindkraftverken snurrar i bakgrunden och en typ av surfare glider över vattnet fram kors och tvärs.

Säsongen går mot sitt slut

Kvällsbild över husvagnen med tillbehör.
Första veckan i augusti, solen skiner, klockan är 20,00 och utomhus temp visar 14`C.

Dagens kraftansträngning; att gå till diskrummet fullastad med pannor, bunkar och bestick. Ett härligt diskrum att arbeta i eftersom man egentligen är ute i det fria.

Det här är sista veckan som anläggningen erbjuder After Beach med trubadur. Här spelar Stefan Nordlander 26 år från Sundsvall sin musik. Lite "fartigare" låtar" eftersom han har lite bakgrunds ljud som livar upp. Han är jätte duktig!
www.steven-north.com
www.engbergnoje.se

En dag i Skellefteå

Idag har jag varit privat chaffis åt två gentlemän; Staffan och Jögge. Här sitter vi med Maria och Alex på ett cafe.

le
Brorsan Erik, Maria, Tomas och Alex hyr en stuga på Skellefteå Camping denna vecka. Orsaken är att Tomas är på hockey tränings läger i Skellefteå Kraft Arena.

Mitt första besök någonsin på Skellefteå Kraft Arena. Det var duktiga och målmedvetna ungdomar som gillar hockey. Kul att se.  Igårkväll hade hade Ske-å AIK säsongens första träning på is i arenan. Över fem tusen åskådare stog på läktarna!!!
 Alex provar skor... Han ser ju inte så aktiv ut. Men till slut hittade han ett par som passade.
 Maria och jag var mycket nöjda med stadens äffärer. Vi fick oss en fin shoppingdag tillsammans.

Googla på  Skellefteå Camping.
Campingen innefattar även en slalombacke och ett vattenland.

Familjen Antons kom på kvällen till husvagnen och tillsammans gick vi på Tavernan och åt varsin Hilding.  Wilma kör elbil Inte så enkelt; att ratta och gasa samtidigt. Men hon var jätte duktig!!! Det är ju bara ca fjorton år kvar inna hon får övningsköra en vanlig bil. Det är viktigt med träning. Det ska börjas i tid.
 Tjejerna och farfar har kvällsbus på golvet i förtältet.

Henke kom på besök i går kväll och åt en bit mat.
Bråttom, bråttom.

Palt njutande vinnare

Filmteamet har följt mej under eftermiddagen. Från husvagen och ut mot After Beachen.  Trevliga karlar!

Nicke och Arto spelade på After Beachen. Dricker ett glas vin och ett glas vatten för att ladda upp inför palt tävlingen.

Jag var den enda kvinnliga deltagaren bland ett tiotal unga män. Lugnt och stilla gröpte jag ur fläsket och gjorde en smörbrunn. Skar och delade bitarna snyggt och prydligt. Njöt av varje tugga, lade ner besticken och drack en klunk kall mjölk. Ja, jag hann bara äta en halv palt på tre minuter. Men gott var det.

Mätt och belåten vandrade jag hemmåt. När jag landat fick jag den berömda "palt schvimen". Vilade en stund och sen var det över. Vem vann? Ja, det beror på vad som menas med att stressa i sig flest paltar. Och det var inte jag det. Men som "palt-njutare" korades jag som vinnare och fick många applåder iallafall! Hurra för mig!

Palt tävling

Idag är jag inbjuden på palttävling här på Pite Havsbad.
Bild inkommer senare.
Jag hoppas jag vinner!

Hungriga mässbesökare

Tomas och Alex badar.

Erik, Maria och pojkarna och mamma och pappa kom på kycklingsallad hos oss efter en dag på Nolia mässan.
En varm och härlig söndag så här in i augusti.  Kul med gäster, så här helt oplanerat.

Kvälls Beach

Säsongens första ute kväll nere vid havet blev första lördagen i augusti. Äntligen!

Ett tjugotal grannar o några nyanlända Göteborgare hade en trevlig trubadurkväll tillsammans.

Det var ju en varm och disig kväll. Månens ljus hade svårt att belysa vår jord.
Fram emot midnatt var det riktigt mörkt. Det blev tydligt att hösten närmar sig.

Easy tapetsering

Idag har jag tillbringat eftermiddagen på övervåningen i Marias hus i Nystrand.  Hon behövde en hjälpande hand med tapetseringen i deras sovrum på vindan.

I morse, när jag låg så skönt och sov i husvagnen, ringde Staffan och väkte mig! Annars brukar det ju vara tvärtom... Jag gjorde frukost och drack massor med kaffe. Jobbade lite på distans med datorn (fantastiska apparat, önskar mig en skrivare till nästa säsong) vinkade adjö till grannarna och körde till Nystrand.

Ja, ni ser ju varför hon köpt nya tapeter! Hon menar att det inte går att sova skönt när det är en stad med bilar och flygplan cirkulerar vid sänggaveln.
Tapetseringen avverkade jag på fem timmar. Arbetet förenklades av att tre väggar var målade släta och fina.

Sedan flera år tillbaka använder jag bara "easy up" tapeter. Det blir ju så mycket enklare och smidigare att arbeta med den modellen.

Från och med denna sommar klipper Staffan alla gräsmattor.  Här är han utanför huset där svärmor har bott.

Resten av kvällen fixade jag lite i svärmors lägenhet. Samlade ihop tvätten och packade en väska med det nödvändigaste kläderna. Från och med idag ligger hon på ett kortids boende för utredning. Hon har ju blivit lite krassligare det sista året och nu vill hon inte vara ensammen hemma längre.
Egentligen har vi det mycket bra i Sverige....  Det finns resurser och hjälp att få. Det gäller bara att den drabbade har anhöriga som kämpar för sig.